Welkom op mijn Blog over mijn hobby: de Amiga Commodore homecomputer

Omdat er toch al zo weinig Nederlandstalige informatie terug te vinden is op het "wereld-wijde-web" over de Amiga Commodore homecomputer heb ik beslist een blog te starten over mijn hobby. Nieuwe toevoegingen aan mijn verzameling, herstellingen en andere relevante zaken zal ik hier trachten te documenteren in de Nederlandse taal.

Vooral dat laatste vind ik belangrijk, de eens zo grote Amiga-scene bestaande uit clubs over heel Vlaanderen met duizenden leden is nu herleid tot een handjevol liefhebbers waarvan de meeste lid zijn van de laatste Amigaclub die er nog is in Belgiƫ en waarvan ikzelf voorzitter ben: The Belgian Amiga Club.

Dus ik hoop dat mijn blog u motiveert om uw oude Amiga van de zolder te halen en er weer eens met aan de slag te gaan. Wat de reden ook is: nostalgie, verveling, uitgekeken op de huidige moderne speeltjes of misschien hebt u wel kinderen die u eens wat digitale geschiedenis wil bijbrengen of wil uitdagen met een wedstrijdje retrogamen ... u zal het zich niet beklagen.

Mocht u bovenstaande hebben gelezen met de gedachte of u nog iemand een plezier kan doen met die Amiga die u nog heeft staan in plaats van hem naar het containerpark te brengen ... bij deze kent u het antwoord :-)

maandag 30 oktober 2017

Amiga32

Het tweede van drie opeenvolgende weekends commodore amiga gerelateerde meetings .... Amiga32 in Neuss / Duitsland. Met een dikke 500 aanwezigen toch het grootste evenement in zijn soort. 

Voor mij was deze een beetje een vriendendienst voor Hyperion en was ik de "roadie" van dienst, lees: Timothy achter zijn veren zitten en alles wat in goede banen leiden. Wat ik vooral heb geleerd is dat ik volgende keer een checklist naar hem moet sturen waar ook zijn kleren en portefeuille op staan en moet overwegen zijn handen vast te binden zodat hij niet naar de politie kan wuiven om ons dan vervolgens langs de kant te zetten om mijn papieren te controleren. 


De eerste avond zijn we de film " The Amiga Years" gaan kijken, ik had hem nog niet gezien maar om 11.00 s'avonds na een rit van 5(!) uur redelijk slaapverwekkend met zijn 151 minuten. Dan na 4 uurtjes slapen het bed weer uit om de stand te gaan opbouwen... 

Uiteraard was het niet allemaal kommer en kwel, pintjes drinken met Dave Haynie, Trevor Dickinson en vele anderen die ondertussen tot de "Amiga"-vriendenkring gerekend kunnen worden .... what's not to like ?

Enkele hoogtepunten:

 - John Hertell die aanwezig was met als verrassing zijn A3660 accelerator, een combinatie van de Commodore A3640 turbokaart en de Matze 68040->68060 adapter. 


- Phase5 die aanvankelijk uitblonk in afwezigheid om dan een paar uur voor het einde binnen te wandelen. Meer dan een lege pcb had hij niet om te laten zien ... ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die geloven in het verhaal.

- Hyperion met een beta versie van OS3.1 met veel bugfixes. Meest opvallende veranderingen zijn het vernieuwde filesystem en hdtoolbox die komaf maken met het 4gb partitie probleem.





Verder kan ik enkel nog melden dat er nog een paar updates komen voor onze meeting volgende week Zaterdag. U ziet het wel verschijnen op facebook of vergeet u vooral niet in te schrijven op onze nieuwsbrief, dit is een iets betrouwbaardere manier om niks te missen aannemende dat iedereen eerder zijn mail checkt dan hij op facebook kijkt. We gebruiken de nieuwsbrief enkel voor berichten aangaande de clubmeeting(s) dus geen dagelijkse spam of iets dergelijks.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten